Här är lite info om våra 6-timmars Banbil som ska köras i NSHC serien under året.

Delar som används på den ingår inte alltid i vårat ordinarie sortimet, men vi kan ta hem det mesta på beställning som tex.

Wössnerkolvar, Cometicpackningar, H-profilstakar, Arp svänghjulsbult samt pinnbult för topplock, uniballs i tävlingskvalitè, EBC bromsbelägg och bromsskivor, mm.

Sen finns det ju delar på bilen som vi har som lagervaror som Extraktorgrenrör, motorlager,packningar, Omegaoljor etc.

Vi ser det är som ett ypperligt tillfälle att testa och utveckla våra produkter under extrema påfrestningar, det som fungerar här fungerar överallt.

Dessutom har vi hjälp av våra samarbetspartners, som är ledande inom sina respektive område (klicka för direktlänk):

Allservice i Koppom- Få ut bästa prestandan i toppmodern bromsbänk, kontakta Stefan

Agrol smörjmedel- För kontakt och frågor maila Lars

CG Reklam- Fixar allt tryck du behöver kontakta Carina

Omega smörjmedelför att prata smöja, kontakta Bengt-Åke

Swecon- Nya och begagnade Volvo anläggningsmaskiner, samt dom bästa repratörerna till dom om det mot förmodan skulle strula.

UTAB Karlstad- Ditt transport och maskinföretag

EXELDI-  lagring och distribution
 
MIAB-  MIAB har utvecklat en unik process för att rena processluft
från lösningsmedel, VOC*
* VOC, volatile organic compounds
 
 

Under året är det tänkt att bilen ska köras i NSHC vid 5 tillfällen vilket gör 30 timmar i racetempo!!

Räkna efter hur mycket racetid tex en rallycross säsong består av, så förstår ni vad som krävs av matrialet för att det ska fungera en säsong här. 

Nu vet vi ju inte om det kommer att hålla, har aldrig varit med om en problemfri säsong varken i Rallycross eller Folkrace så det blir det troligtvis inte här heller :-)

(alla bilder är klickbara för större bild)

Bilen är en Opel Corsa GSi med bla

x20xe motor (2,016v),Nira sprut, Quafe växelllåda och Öhlins fjäderben.

Vi är nu 5st chaufförer/mekaniker som ska försöka ta den i mål

Opel CorsaHär är bilen efter att fått oväntat besök av Norska Team 850 förra året :-)

Det är inte alltid så lätt att hålla fokus när det går på max i 6 timmar (varje stint är i år maximerad till 80min mot tidigare 90) så det händer att det krokar i lite ibland.

 

Nu är det total genomgång som gäller, Bakaxel är bytt (den gamla överlevde inte 850 smällen) motor,låda,länkage,bromsar och kaross ska få sig lite översyn :-)

 

 Donatorbil är bra att ha även om det inte är mycket som är original på bilen.

 

Speedway Dan målar nöjd motorutrymmet!

Dom röda bärplockarskärmarna han monterat fick dock inte godkänt, utan dom gamla GSI skärmarna fick bli återupplivade

 

Här har mr X konstaterat att vevaxeln var nån hundradel krokig, det gillades inte utan efter en omgång med slägghammare och en modifierad huggmejsel så var det problemet löst...

 

 

Chefsmeken Roger som kan varenda skruv på Rocamoja Opeln har just upptäckt att det saknas en motor :-)

Efter den upptäckten passade han på att förbättra växelreglagen när det fortfarande fanns plats.

 

 

Här är nu motor ihopsatt med bla nya Wössner kolvar.

För att få absolut rätt typ av den viktiga heningen, som ska vara anpassad till vad det är för kolvringarna lämnade vi bort det jobbet till Biss på LJ-Trim som har full koll på hur det ska vara för att fungera problemfritt.

 

Motorn äntligen på plats igen.

Det är presspassning att få i den men det går :-) 

 

 

Här kom Speedway Dan på att det är satans trångt när motorn är på plats!

Men han ger inte upp!

Tur han får bra träning på Swecon under dagarna för att kunna lösa alla mekproblem som kan uppstå :-)

 

Våran race kordinator är inte sysslolös mellan tävligarna, då han får agera plåtslagare istället :-),

Här är det skärmbreddning och ihoplappning av GSI skärmarna på programmet.

 

 

Nu är chefsmeken Roger betydligt nöjdare, när han pluggat in datorn och startar upp bilen för första gången.

Att den inte var några större problem gjorde ju inte saken sämre. Nu är blir det en som vanlig glad Roger som möter div grävmaskinsproblem under morgondagen, mästermek på Swecon till vardags även han.

 

Här är vi ute på första testet.

Tyvärr inte riktigt sant ;-)  men ett test med Team Tidö som jag tidigare fick förmånen att vara med och föja på nära håll, kan konstatera att vi fortfarande ligger en bit efter en del team :-D

 

 

Här är vi iaf ute på banan, det fungerade väldigt bra efter en halvtimmes inkörning fick våra rookies mr X och speedway Dan tillbringa några timmar i bilen.Det han bli både piruetter och lite offroadkörning och när dagen var slut såga båda två ut som små barn på hjulafton, leende från öra till öra efter ett mycket lyckat test  :-)

Nu återstår lite översyn samt plåtjobb före lack och inte minst ny mappning i Allservice bromsbänk

 

 

Bilen klar för lite ny lack och bromsning 

 

 

 

Nytt extraktorrör direkt från hyllan, återstår att se om det gör nån skillnad mot det tidigare som var ett original men ombyggt med andra sekundärrör för att bli så bra som möjligt till just den här motorn.

 

 

Grenröret visade sig ge 8Hk mer än det tidigare, vilket borde motsvar ca 10-15hk mer än ett std röret gav innan det byggdes om.

Så nu landade effekten på 205HK med väldigt bra effektkurva så det ska bli kul att få testa på banan :-)

 

 

Våran starter Carina, som till vardags driver CG Reklam fixar till bilen inför race med tjusiga dekaler :-)

(även därifrån alla snygga kyrkmotorsportsdekaler kommer ifrån) 

 

Äntligen klar för race!!

Ska bli kul att vad våra små uppdateringar gör för skillnad (bilens varvrekord är 120.95)

Brukar vara ruskigt svårt att kapa tiondelar men vi har iaf försökt få ordning på det vi har i år.

Alla tävlingar går även att följa live på amigoo.se där även alla varvtider ligger kvar efter tävling