Bänktest nytt Saab/Opel V6 extraktorgrenrör.

 

Vi fortsätter att utveckala nya fungerande trimdelar, efter att ha tagit fram och utvecklat det mesta som behövs till Saab/Volvo7Opel 8v och 16v, tyckte vi att det var dags att ge sig på dom populära bilcross/festivalbilarna med Saab/Opel v6 motor i.

 

Så vi tänkte börja med att utveckla ett bra extraktorgrenrör.

Enklare rör finns helt klart att göra...:-)

Efter lång tid med många uträkningar gällande längder, dimesioner och dessutom rätt böjar för att pressa in det i en liten Astra  så var det änligen dags för att provköra det i verkligheten.

   (bilderna är klickbara)

För att vara säkra på att ha bra referensbilar hade vår Norske samarbetspartner Jörn Grinden tagit med Sebastian Erikssons ex. Astra, som Sebastian överlägset vann NGK masters med 2016 (249 anbud)

Men tester ska vara grundliga, så vi hade även införskaffat Linus Östlunds vinnar Astra från Finnskoga festivalen 2018.

Båda bilarna var orörda efter segrarna och matade med varsin 2,5l V6 motor.

Att ha 2 bilar var mest för att att veta att det inte var något avvikande på nån av dom innan vi började.

 

Platsen för bänkningen var som vanligt hos Allservice Koppom, så inga gratis hästkrafter i mätningarna

 

Så först upp i rullarna var Höljesvinnare.

Det vi visste om den var att den hade ett för oss okänt chip,höjt bränsletryck, borttagna katalysatorer och 2,5" system.

Resultatet förvånade dock en hel del, det visade sig vara en riktig surdeg som i sin bästa repa bara gav 170,5hk i motorn, 144hk på hjulen vid 6100rpm

Klicka här för film från bänkningen

Men helt ok kurva och 243NM (217 på hjulen) vid 3950rpm

Blev faktiskt förvånad att det inte var mer, men vet ju att Östlund är extremt duktig oavsett vad han kör med 4 hjul och motor men ändå.

Vidare med Sebastians NGK bil

 

Men nu höjde vi på ögonbrynen, den var det helt annan sång i och resultatat visade hela 189,7hk vid 6428rpm och 240NM vid 4358rpm!??

 

Vi stod som fån och kliade oss i huvudena, va fan hände här?

Nåting är ju iaf väldigt galet, antingen går en väldigt dåligt eller en extremt bra.

Ringde Sebastian och fick bara bekräftat att den motorn var orörd från en vägbil förutom chipet.

Efter att dubbelkollat så det inte var omslipade kamaxlar fick vi inse att dom inte var det.

Ok, bara att inse fakta, nåt är konstigt med Höljesbilen.

 

Så vi gick vidare med NGK bilen.

Bytte till nya grenröret på den, och tillbaka i rullarna.

Frågan var om det kunde vara möjligt att få den raketet att gå bättre än den redan gjorde?

Svaret kom, och vi blev mer än nöjda :-)

Nu gav den hela 201,5hk i motorn/ 176,1 på hjulen vid 6684rpm och 253Nm vid 4237rpm!

+12hk på toppeffekten, +14hk vid 6000rpm och + 12Nm dessutom vid lite lägre varvtal.

Och den ger det effekt redan från 2000rpm- se diagram.

Detta gör att vi med säkerhet vet att det gör en markant skillnad och kommer märkas väl ute på banorna :-)

       

Klicka här för att se film från bänkningen

Nästa steg var ju att ta reda på varför Höljesbilen gick som den gjorde, inget fel upp till 3500rpm  men sen var den ju trög.

Vad jag som v6 novis kunde se så var ena kamaxel ett kugg fel, justerade det och monterade grenrör och tog en ny dag i rullen.

Nu gick den som den skulle och gav 193,9hk vid 6291rpm och 267NM vid 4066rpm.

en skillnad på drygt 24hk, men här beror allt såklart inte på röret, men kan kostatera att det är en otrolig skillnad på hur den går.

Höljesbilen

 

Inte lika bra som NGK bilen vid en första blick, men när man jämför ordentligt visar det sig att den är klart bättre på lågvarv/mellanregister till 5300rpm där det vänder och NGK bilen går klart bättre.

Ex så ger Höljesbilen +18hk vid 4000rpm, men -12hk vid 6000rpm jämfört med NGK bilen.- se diagram

Höljes vs NGK

Klicka här för att se film från den körningen

 

Vi provade även att byta boxarna mellan bilarna, båda bilarna tappade 5-7hk över hela registret med samma kurvor som innan.

Slutsatsen av det är att vårat chip ska inte ha ändrat bränsletryck, medans det andra skulle det.

Skillnade mellan kurvorna kan bara förklaras av av att det är olika profiler på std kammarna som sitter i.

Så stor skillnad får man inte genom att göra små justeringar på inställningar av kamaxlarna.

Vilken motor som går bäst beror på vilken bana man ska köra.

Vi kan dock konstatera att extraktorgrenröret fungerar och ger effekt över hela register oavsett.

Men vilken std kam som sitter i bilarna vet jag inte,  och det är inget vi kommer lägga mer tid på att ta reda på utan det lämnar vi till er som är intresserade av det :-)

Lycka till ute på banorna.

Mvh

Reine